Nordic Choice Hotels vant årets Fairtrade Challenge i Sverige
16. oktober deltok Nordic Choice Hotels i Fairtrade Sveriges pause-utfordring, Fairtrade Challenge. Målet var å servere flest mulig mennesker Fairtrade-merkede produkter for å skape oppmerksomhet rundt rettferdig handel. Tallene er inne og Nordic Choice Hotels slo blant andre Scandic og Burger King ved å servere 38 000 kopper økologisk, Fairtrade-kaffe.
-Vi er veldig stolte av å ha vunnet denne konkurransen! Fairtrade er for oss en måte å sikrestille
en leverandørkjede på og samtidig ha en enkel måte å kommunisere viktigheten av samfunnsansvar ut til forbruker. At Nordic Choice Hotels vinner denne konkurransen, viser også at dette er noe våre medarbeidere på hotell bryr seg om. Så dette er en seier til alle dem! sier Cathrine Dehli, Corporate Responsibility-manager i Nordic Choice Hotels.
2014 var første året Nordic Choice Hotels deltok i pauseutfordringen og hotellkjedene både i Sverige og i Norge var med. Hotellgjester og forbipasserende ble invitert på gratis kaffe for å feire verdens Fairtrade-dag, 16. oktober. I Sverige serverte Nordic Choice Hotels til sammen 37 818 pausedeltakere. Foreløpig finnes det ingen tilsvarende konkurranse i Norge, men over 40.000 pausedeltakere fikk servert kaffe også der.
Toppliste Fairtrade Challenge Out of Home:
- Nordic Choice Hotels: 37 818 pausedeltakere
- Scandic 34 472: pausedeltakere
- Burger King 20 000: pausedeltakere
- Compass Group 18 197: pausedeltakere
- Barista Fair Trade Coffee 17 004: pausedeltakere
Fairtrade for mer rettferdig handel. Fairtrade er verdens største og mest kjente merkeordning for rettferdig handel. Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for bønder og arbeidere i utviklingsland. Fairtrade-merking av produkter er et pålitelig verktøy for importører og forbrukere som ønsker å bidra til mer rettferdig handel og utvikling i fattige land.
Foto fra Nordic Choice Hotels